Studiu: navele de croazieră de lux din Europa emit la fel de mult sulf toxic ca 1 miliard de autoturisme

Getting your Trinity Audio player ready...

Un studiu recent realizat de Transport & Environment (T&E) a scos la iveală că navele de croazieră de lux din Europa emit o cantitate de dioxid de sulf (SOx) echivalentă cu emisiile a 1 miliard de autoturisme. Această descoperire vine în ciuda implementării de către Organizația Maritimă Internațională a ONU a unei limite pentru conținutul de sulf în combustibilul folosit de nave în 2020.

Conform studiului, chiar dacă numărul de nave de croazieră, timpul petrecut în jurul porturilor și cantitatea de combustibil consumat au crescut cu aproximativ o pătrime (23-24%) față de 2019, aceasta a rezultat într-o creștere de 9% a emisiilor de SOx, 18% în emisiile de NOx, și 25% în emisiile de PM2.5 — toate fiind poluanți toxici ai aerului.

Barcelona a fost portul european cel mai poluat anul trecut, urmat de Civitavecchia (un port costier situat la nord-vest de Roma) și portul atenian Piraeus. În Barcelona, navele de croazieră au emis de aproape trei ori mai mult SOx decât toate autoturismele din oraș. Spre comparație, limitele pentru SOx pentru autoturisme în Europa sunt de 100 de ori mai stricte decât cele pentru nave.

În schimb, situația s-a îmbunătățit semnificativ în Veneția. Acest oraș, care în 2019 era cel mai poluat de nave de croazieră, a scăzut anul trecut la locul 41 după ce a introdus în 2021 o interdicție pentru intrarea în port a navelor de croazieră de mari dimensiuni, ceea ce a condus la o scădere de 80% a emisiilor de SOx.

Cu toate acestea, Italia a depășit Spania ca țara cea mai poluată de navele de croazieră din Europa. Deși Marea Mediterană suportă cel mai mare impact al poluării produse de navele de croazieră, Norvegia a ocupat locul al patrulea în clasament și chiar a avut cel mai mare trafic de croazieră din orice țară, deși cu nave mai mici.

Operatorul de nave de croazieră cu cele mai poluante emisii a fost MSC Cruises, ale cărui nave au emis aproape la fel de mult SOx ca toate vehiculele de pasageri din Europa. Luând în calcul toate subsidiarele sale, grupul Carnival a poluat cel mai mult.

Mulți operatori de nave de croazieră, cum ar fi MSC, investesc în gazul fosil (LNG) ca o alternativă mai curată. Până în prezent, în acest an, peste 40% din navele de croazieră comandate au fost propulsate cu LNG. Aceste nave sunt mai bune din punct de vedere al poluării aerului, dar sunt extrem de dăunătoare din perspectiva climei, datorită scurgerilor de metan din motoarele lor – un gaz cu un efect de încălzire globală de peste 80 de ori mai mare decât CO2.

Constance Dijkstra, responsabilă pentru campania maritimă la T&E, a concluzionat: „Trecerea de la ulei la gaz este ca și cum ai înlocui fumatul cu alcoolul. Poate ajuta industria navelor de croazieră să reducă poluarea aerului, dar este teribil din perspectiva climei.”